Reuma- voedingsadvies

Reuma is een verzameling voor meer dan honderd verschillende aandoeningen die we indelen in drie categorieën:

  1. Ontstekingsreuma: vormen van reuma met als belangrijkste kenmerk ontstekingen aan de gewrichten.
  2. Artrose: de meest voorkomende vorm van reuma in Nederland en een aparte categorie. Artrose is niet zomaar slijtage of een ‘ouderdomskwaal’, zoals veel mensen denken.
  3. Weke-delenreuma: vormen van reuma die zich kenmerken door klachten aan de weke delen van het bewegingsapparaat: de spieren, pezen en banden.

 

Te vermijden

  • Chocolade
  • Kaas
  • Sinaasappelen
  • Varkensvlees, rundvlees, kippenvlees
  • Eieren
  • Alcoholhoudende dranken
  • Wit broos, luxe brood
  • Koekjes, cake
  • Witmeel producten
  • Spaghetti, macaroni
  • Koolzuurhoudende dranken
  • Zout
  • Gerookte en in zuur ingemaakte voeding
  • Citroenen
  • Koffie
  • Azijn
  • Limonade siroop
  • Geraffineerde suikers (dextrose)
  • Alle geconserveerde voeding

 

Advies voor ontzuren:

  • Wurzelkraft
  • 7×7 thee
  • Orgon Badzout
  • Probiotica producten

 

Eerste vijf dagen advies
ontbijt: alleen vers of gestoofd fruit
Lunch: rauwkost, groentesap en vers fruit
Avondeten: vers gekookte groente, sla en vers fruit (geen aardappelen, tomaten, sinaasappelen en bananen) drink alleen kruidenthee, bronthee of verdunde vruchtensappen

 

Na vijf dagen
Ontbijt
Keuze: Gestoofd of vers fruit (geen sinaasappelen), muesli aangemaakt met water of soyamelk, naar behoefte gezoet met melassestroop, appelsap of dadelsap, volkoren knäckebröd, zilvervliesrijst of gerst met wat ketjap.

Lunch
Keuze: salade met rauwe groenten. m.u.v. tomaten, salade van selderij, waaraan een geraspte appel en taugé mogen worden toegevoegd, groentesoep waarin gerst verwerkt mag worden, volkoren knäckebröd, gepofte aardappelen, granen zoals gerst, rijst, gierst of boekweit, zolang deze niet van zemelen ontdaan zijn.

Avondeten
Keuze: Hooguit 4x per week zeevis (schelvis 1x per week), max 1x per week lamsvlees, max 3x per week peulvruchten zoals bruine of witte bonen of linzen, max 3x per week tahoe of tofu. Minimaal 2 maaltijden per week met zilvervliesrijst, gesmoorde groenten, gekookte-, verse groenten, gauge, aardappelen, gierst en gerst.

Dranken
Thee zonder melk en zuiker, vruchtensappen(behalve sinaasappelsap), appelsap is erg goed. Koolzuurvrij bronwater, kruidenthee.

Kruiden
Keuze: Sla mag worden aangemaakt met citroensap, olijfolie, molkosan of wijnazijn, knoflook. Herbamare en ketjap met mate.

Bij het koken kan het beste olijfolie, zonnebloemolie, sojaolie of plantaardige margarine worden gebruikt. Honing koud geslingerd en melassestroop mogen als zoetstof worden gebruikt.